WAT HEB IK NU ALLEMAAL GELEERD AAN DE UNIVERSITEIT IN MADRID?

Lifestyle Madrid Study Abroad
mei 9, 2015

Ik heb zomervakantie! …Eigenlijk nog niet helemaal, maar mijn lessen aan de universiteit zitten er in ieder geval wel al op. Ik moet alleen nog één essay inleveren en vier tentamens maken. Aangezien alle lessen voorbij zijn kan ik nu heel goed vertellen wat ik nou eigenlijk allemaal geleerd heb tijdens mijn studie hier in Madrid, want geloof het of niet; reizen is niet het enige wat ik heb gedaan…

Ik volgde vijf courses waarvan drie van de Journalism bachelor en twee van de Film, TV & Media Studies bachelor. Een hele mond vol inderdaad, net zoals de namen van mijn vakken. Daarom leg ik het dus allemaal even haarfijn uit, zodat ik niet uren bezig ben als ik terug ben in Nederland.

Communication and participation of civil society in the internet
Dit vak wordt ook wel Online Participation & Citizen Communication genoemd. Het vak wordt gegeven door Leila Nachawati. Ze is een activist en staat voor vrijheid van meningsuiting. Ze is niet alleen docent aan de Universidad Carlos III, ze is ook Communications Officers voor APC.org, Co-founder en Communications Manager voor Syria Untold, Communications en Social Media Consultant, Correspondent voor Global Voices Online, en Journalist voor eldiario.es. Een invloedrijk persoon met heel erg veel ervaring dus en hier heb ik zeker veel van geleerd.

Tijdens de les werd er elke week een nieuw onderwerp behandeld en elk onderwerp had natuurlijk te maken met het internet. Onderwerpen waren onder andere: cyberactivisme, internet censuur, hackers, openbaarheid van bestuur, open data, community management en crowdfunding. Elke week moesten we een opdracht inleveren wat ging over het onderwerp wat zojuist in de les was behandeld. We moesten dan een artikel schrijven, bijvoorbeeld over crowdfunding. Een aantal opdrachten werden beoordeeld en de overigen niet, maar waren wel verplicht om in te leveren. Tevens moesten we ook één presentatie houden over een online campagne en vertellen hoe deze campagne het internet en social media heeft gebruikt. Ik heb veel geleerd op het gebied van de invloed van het internet en hoe dit nog meer zal gaan groeien. Op dit moment sta ik een 8,8 gemiddeld voor dit vak, waar ik natuurlijk heel blij mee ben.

Information and conflict: the media and violence
Dit vak wordt ook wel Media & Violence of Media Projections of Violence genoemd en werd gegeven door dezelfde docent als het vorige vak. Ze heeft veel kennis over het Midden-Oosten en kon daarom hier heel veel over vertellen met betrekking tot de media. Elke week behandelden we een nieuw onderwerp wat te maken had met geweld en hoe dit in de media wordt besproken. De onderwerpen waren onder andere: reporting on terrorism, war on terror, war on drugs, gender violence en immigratie. Over veel onderwerpen had ik weinig kennis, zoals het conflict in Israel en Palestina, de oorlog in Syrië en hoe er wordt om gegaan met immigratie in Spanje. We bekeken de trends in hoe deze onderwerpen worden gerapporteerd in de media en hoe dit beter kan. Net zoals het vorige vak moesten we elke week een opdracht – meestal een artikel – inleveren over het besproken onderwerp. Tevens moesten we een presentatie houden over één van de onderwerpen en hierbij artikelen analyseren. Ik heb écht heel veel geleerd, niet alleen over de belangrijke onderwerpen zoals immigratie, maar ook op welke – vaak slechte manier – deze in de media worden gezet. Op het moment sta ik ook voor dit vak een 8,8 gemiddeld.

Structure and information effects of media system
Dit is het derde vak dat ik volg van de Journalism bachelor en heeft geen andere, kortere naam, maar wij korten het zelf meestal af naar Media Systems omdat alle namen zo lang zijn. Ik kan niet veel vertellen over de docent, omdat hij niet veel over zichzelf heeft verteld en hij heeft gezegd dat hij op het internet een andere naam gebruikt, maar het is wel een hele goede docent met veel kennis van het vak. Net zoals bij de vorige twee vakken moest er elke week een opdracht worden ingeleverd waarvan er een aantal werden beoordeeld én we moesten een presentatie houden over een media analyse die we moesten maken over een bepaalde media outlet. In ons geval was dat de krant The Washington Post. Natuurlijk had elke week een ander onderwerp, zoals onder andere: de digitale transformatie van het media systeem, de structuur en evolutie van de grootste, globale media groepen, en Europese en non-Europese media groepen. Het vak heeft echt mijn ogen geopend wat betreft de structuren van de grootste mediabedrijven en welke invloeden er zijn op de media content die wij dagelijks consumeren. Ik sta voor dit vak op dit moment een 8,3 gemiddeld en ik moet alleen nog een essay inleveren. Dit is het enige vak waar wij geen tentamen voor moeten maken, omdat we twee tussentijdse tentamens moesten maken.

studeren-1

Television Studies
En dan nu tot slot de twee vakken die ik volg van de Film, TV en Media Studies bachelor. Ik was heel erg enthousiast over dit vak, omdat ik dagelijks televisie series kijk en bij een televisie kanaal (Comedy Central) stage heb gelopen. De docent voor dit vak schrijft artikelen voor de website van El País, dit is een Spaanse krant met de grootste oplage en grootste aantal lezers van Spanje. Bijna elke week moesten wij een artikel of stuk uit een boek lezen wat betrekking had op de stof uit de les. Onderwerpen tijdens de lessen waren onder andere: publieke omroep en commerciële televisie, de geschiedenis van televisie, en fandoms (fans van televisie series). Natuurlijk moesten we ook voor dit vak een presentatie houden en ons onderwerp was ‘The Best Television Program Ever.’ Er moest ook een essay worden ingeleverd over de voorbereidingen van de presentatie en nog een essay over je eigen ervaringen en herinneringen aan televisie genaamd ‘Me, Myself & Television.’ Ik kan niet zeggen wat ik gemiddeld sta voor dit vak, omdat wij nog geen cijfers hebben gekregen. We kunnen namelijk zes punten krijgen voor het tentamen, twee punten voor de presentatie en het essay, en nog eens twee punten voor het individuele essay. Ik ben dus erg benieuwd wat het gaat worden.

Documentary Videomaking
Het laatste vak is Documentary Videomaking en ondanks dat er ‘videomaking’ in de naam staat is dit niet de focus van het vak. Er werden geen vaardigheden aangeleerd wat betreft het omgaan met een camera en het filmen, maar het was meer theoriegericht. We leerden over de geschiedenis van documentaires en de verschillende genres, zoals direct cinema en cinema vérité. We keken veel fragmenten uit verschillende documentaires in de klas en hebben ook de indrukwekkende documentaire ‘Nuit et Brouillard‘ gekeken. Deze documentaire gaat over het concentratiekamp Auschwitz en ik heb hier ook een essay over geschreven voor dit vak. We moesten verschillende fragmenten lezen uit boeken welke betrekking hadden op de stof uit de les.

Verder moesten we ook drie documentaire’s maken. Een aantal studenten moesten beginnen met een video – het maakt niet uit over welk onderwerp – en deze laten zien in de klas. De studenten moesten vervolgens stemmen en een cijfer geven aan elke video. De twee video’s met de hoogste cijfers gingen door naar de volgende ronde, en het volgende groepje studenten moesten dan zelf een video maken die een opvolging was op de vorige. Dit herhaalde zich twee keer. In de eerste ronde heb ik een 7,3 gehaald voor mijn documentaire en de tweede ronde een 8,3 – deze video had een gedeelde tweede plaats gekregen na het stemmen. De docent mocht niet stemmen tijdens deze rondes, alleen alle studenten die geen video moesten laten zien op dat moment. Aan het einde van het semester moest iedereen een video essay maken van minimaal vijf minuten en uploaden op YouTube. Deze video wordt wel alleen beoordeeld door de docent, dus ik ben benieuwd wat mijn cijfer gaat worden. Voorlopig sta ik nog een 7,8 gemiddeld voor dit vak.

Ik hoop dus dat ik niet al te veel vragen krijg over mijn gevolgde vakken als ik terug ben in Nederland, want zoals je ziet duurt het wel even om uit te leggen. Wat ik erg goed vind aan de universiteit, is dat bijna elke docent aanzienlijk veel ervaring en kennis heeft en veel van hen ook werken in het veld. Ik heb echt heel veel geleerd tijdens mijn lessen aan de universiteit en ik hoop mijn tentamens dan ook allemaal in één keer te halen!

Misschien vind je dit ook leuk

2 Reacties

  • Reply Petra mei 9, 2015 at 12:40 pm

    Mooie cijfer hoor, ben ook super trots op je!! Xxx

  • Reply La Bella Fleur (@Labellafleur) mei 9, 2015 at 7:08 pm

    Als ik het lef er voor had dan had ik het misschien ook nog wel gedaan.
    Ontzettend gave lessen en volgens mij ben je straks ook weer een mooie ervaring rijker!

  • Laat een reactie achter en inspireer andere #dutchadventurers!